By paddloPayday loans



Tanda-tanda kiamat. Dah dekat dah…

Catatan Rawak - Penulis: rohaizad - Kategori: Renungan Hari Jumaat - Tarikh diterbitkan: January 9, 2009 online

doa.jpgDari Auf bin Malik r.a. berkata:
“Rasulullah s.a.w telah bersabda katanya:

“Aku menghitung perkara-perkara menjelang hari kiamat” – Hadith Sahih Bukhari.

Baginda menyebutkan antaranya ialah:

1) Penaklukan Baitulmuqaddis.
- Perkara ni dah jadi dah… depan mata.. walaupun sekadar tengok di berita perdana jam 8.00 malam @ Al Jazeera.

2) Zina bermaharajalela.
“Dan tinggallah manusia2 yang buruk, yang seenaknya melakukan persetubuhan seperti himar (keldai). Maka pada zaman mereka inilah kiamat akan datang” – Hadith Sahih Muslim.

- Perkara ni dah jadi dah. Depan mata juga. Kat mana mana ada perkara macam ni. Dah tak tahu malu lagi. Kalau Nabi Muhammad masih hidup, pasti Baginda sedih melihat kejadian ini. Sebab bukan ini yang baginda inginkan dari umatnya.

3) Bermaharajalela alat muzik.
Ada yang bertanya kepada Rasulullah;
“Wahai Rasulullah bila hal ini terjadi?”

Baginda menjawab:
“Apabila telah bermaharajalela bunyian(muzik) & penyanyi² wanita’ – Ibnu Majah.

- Perkara ni dah jadi dah. Depan mata .Paling senang nak jumpa depan televisyen. Adanya rancangan Akademi Fantasia, Malaysia Idol, artis perempuan yang membawa imej muslimah… dan pelbagai lagi… ini tak termasuk artis wanita yang macam perempuan Nasrani dan Yahudi.

4) Menghias masjid & membanggakannya.
“Di antara tanda2 telah dekatnya kiamat ialah manusia bermegahan dalam mendirikan masjid” – Riwayat Nasai.

- Memang dah nampak dah… tak payah tengok kat luar negara. Kat Malaysia ni pun ada. Masjid cukup main besar, tapi tak ramai jemaahnya. Tempat yang ramai jemaah, sampai melimpah-limpah tak muat nak masuk buat solat Jumaat tak nak diperluaskan lagi masjid tu. Biasanya orang macam ni lebih pentingkan, masjid mana paling canggih… cantik.

5) Munculnya kekejian, memutuskan kerabat & hubungan dengan tetangga tidak baik.
“Tidak akan datang kiamat sehingga banyak perbuatan & perkataan keji, memutuskan hubungan silaturahim & sikap yang buruk dalam tetangga.’ – Riwayat Ahmad dan Hakim.

- Ada anak tak mengaku ada mak/bapak pasal malu. Ada jugak bapak yang tak ingat anak, suruh orang lain bela. Bila anak dah besar, tak payah bela lagi, baru datang carik anak.

6) Ramai orang soleh meninggal dunia.
“Tidak akan datang hari kiamat sehingga Allah mengambil orang-orang yang baik dan ahli agama di muka bumi. Maka tiada yang tinggal padanya kecuali orang-orang yang hina dan buruk yang tidak mengetahui yang makruf dan tidak mengingkari kemungkaran” – Riwayat Ahmad.

- Boleh kira berapa jer para Ulama’ yg tinggal. Kalau yang ada ada ni tak tahu komitmen dia yang sebenarnya, samada betul tanggungjawabnya untuk kepentingan Islam atau sekadar tempelan batuk di tangga. Ada juga yang menjadi mangsa “pemerintah”.

7) Orang yang hina mendapat kedudukan terhormat.
“Di antara tanda semakin dekatnya kiamat ialah dunia akan dikuasai oleh Luka’ bin Luka’(orang yang bodoh & hina). Maka orang yang paling baik ketika itu ialah orang yang beriman yang diapit oleh 2 orang mulia” – Riwayat Thabrani.

- George Bush, Ariel Sharon & kat Malaysia pun ada.

8 ) Mengucapkan salam kepada orang yang dikenalnya sahaja.
“Sesungguhnya di antara tanda-tanda telah dekatnya Hari Kiamat ialah manusia tidak mahu mengucapkan salam kepada orang lain kecuali yang dikenalnya saja” – Riwayat Ahmad.

- Jiran sesama Islam pun tak bertegur sapa. Apalagi kalau tinggal di kondo.

9) Banyak wanita yang berpakaian tetapi hakikatnya telanjang.
Diriwayatkan dari Abu Hurairah r.a:
“Di antara tanda-tanda telah Hari Kiamat ialah akan muncul pakaian-pakaian wanita yang mana apabila mereka memakainya keadaannya seperti telanjang”.

- Fesyen zaman sekarang (tube, spaghetti strap, g-string etc.). Pakai kat umah cukupla tunjuk kat laki, dapat pahala besar. Ini siap tunjuk kat orang.. Nak tunjukkan betapa besar “lurah aku”, betapa besar pinggul aku”, betapa ramping badan ku… betapa ‘flat’ perut ku ……. etc…

MasyaAllah.
Kan senang pakai baju kurung, nak duduk selesa, nak berjalan selesa, nak buat ibadah umum (macam keluar bekerja mencari rezeki, pegi berniaga dan jumpa orang, menghadiri majlis perkahwinan etc) pun selesa. Apatah lagi ibadah khusus (bersolat, tak nampakla kulit kalau telekung jarang, nak berzikir pun seronok, sebab menutup aurat, sebab berzikir ni walaupun pendek, tapi berulang kali memang ada kebaikannya, hanya Allah yang tahu, bukan kita.

10) Bulan sabit kelihatan besar.
“Di antara tanda2 telah dekatnya Hari Kiamat ialah menggelembung (membesarnya) bulan sabit” – Riwayat Thabrani.

- Tak caya gi tengok. Atau tanya orang yang biasa dengan ilmu ini. Pasti mereka tahu!!!

11) Banyak dusta dan tidak tepat dalam menyampaikan berita.
“Pada akhir zaman akan muncul pembohong-pembohong besar yang datang kepadamu dengan membawa berita-berita yang belum pernah kamu dengar dan belum pernah didengar oleh bapa-bapa kamu sebelumnya. Kerana itu jauhkanlah dirimu dari mereka agar mereka tidak menyesatkanmu & memfitnahmu’ – Sahih Muslim.

- Siaran TV, akhbar-akhbar harian dan majalah-majalah yg popular skarang nie. Gossip… macam macam kan?

12) Banyak saksi palsu dan menyimpan kesaksian yang benar.
“Sesungguhnya sebelum datang nya Hari Kiamat akan banyak kesaksian palsu dan disembunyikan kesaksian yang benar” – -Riwayat Ahmad.

- Tengok kes peperangan di Gaza. Soheh serta sah nampak, tapi kita atau orang yang sepatutnya tau buat tak tahu jek.

13) Negara Arab menjadi padang rumput dan sungai.

“Tidak akan datang Hari Kiamat sehingga negeri Arab kembali menjadi padang rumput dan sungai-sungai’ – Sahih Muslim.

- Dubai dah turun salji… Mina (tempat orang buat haji- bersihkan dosa) dah kena banjir!!!!

*“Sebahagian dari artikel ini bukanlah artikel sebenar saya. Ada di antara artikel ini saya terima melalui sms, email dan juga PM di laman web sosial saya. Jika tuan punya artikel ini telah maklum akan hal ini, saya bersedia untuk menghubungi mereka”


Ingin beriklan? Maklumat lanjut di sini

Sudah 21 komen diberi. Giliran anda pula!

  1. nuaeman said:

    Sesungguhnya hari pembalasan itu telah semakin hampir.. dan penghuni dunia itu telah semakin lalai.. Apakah kita salah satu diantaranya??

    nuaemans entri yang terkiniKau lahir jua akhirnya…

  2. megat said:

    subhanallah, hanya allah jualah yang maha mengetahui. dan kepada-NYA lah kita sujud.

    semuanya benar, kiamat semakin hampir. kedengaran juga kajian di pihak NASA bahawa planet MARS berpusing lawan arah. wallahuaklam.

    megats entri yang terkiniTazkirah, Berpesan-pesanlah Mengenai Kebenaran

  3. pcuserz said:

    peringatan yang jelas buat hamba yang alpa.
    jazakallah…

    pcuserzs entri yang terkiniheadphonies – cool speakers

  4. chuckiesd said:

    Hari pembalasan dah semakin hampir. Aku harap aku tak alpa dan lupa menunaikan kewajipan sebagai Islam. Ianya salah satu azam aku tahun ni untuk menjadi yang lebih baik dalam2 bab2 agama.

  5. nikillas said:

    Subhanallah.. Mmg makin hampir kan.. Tapi kita alpa.. alpa dengan kenikmatan dunia.. hurmm..

    nikillass entri yang terkiniFor MENS Only..

  6. titan said:

    ehm……

  7. muhafis said:

    gewd infos to share.. it remind me back.. tq

    muhafiss entri yang terkiniPenat nye study..

  8. KNizam said:

    thanks for the tazkirah
    kita neh pelupa rupanya kan

  9. rohaizad said:

    Aku pun sama Zam. Kadang-kadang aku bukan pelupa lagi, memang sengaja buat-buat lupa. Dunia pula aku lebihkan.

  10. affuan said:

    aduss.. tepat pada masanya. baik pak lah dan pemimpin2 bn baca ni. bagi insaf sket. huhu.

  11. samdaddycool said:

    Insyaallah, sama-sama beramal, ingat mengingati

    samdaddycools entri yang terkiniavailable stock tudung ekin

  12. aleh49 said:

    bersedia sebelum tb masanya..
    bersedia sebelum terlambat..

    aleh49s entri yang terkinimesti tengok..60 Most Wanted Photoshop Tutorials, Brushes, .PSDs and Resources

  13. yaaaa……kiamat semakin hampir…..bersedialah untuk diseksa dalam neraka…..heeeee….ngeri tahap tujuh petala langit…….aku paling n seronok bila sampai tanda2 besar tu sebab nak sangat tengok rupa Dajal….lepas tu aku doa kat Allah…cabut nyawa aku sebelum tiupan sangkakala yang pertama….ngeri siot….

  14. waheeda said:

    tQ sebab postkan isu ni
    buat peringatan untuk diri sndri dan yg lain

  15. raman said:

    sekrag ni plak wabak penyakit timbul..SARS la..H1N1lah..Pneumonialah….penyakit2 ganjil ni pon salah satu daripada tandanya..:0

  16. Rupanya dalam keadaan gawat atau kesusahan kita lupa untuk menginggatNya. Sepatutnya kita diasah untuk menginggatNya sepanjang masa susah dan senang atau apa keadaan sekalipun. Contohnya ketika saya di hospital dulu… saya semasa di hantar ke wad bedah untuk membuat pembedahan… ketika dalam lif saya sudah memasang zikir… tetapi bila disuntik ubat pelali saya sudah melupaiNya. Sepatutnya saya memasang terus ingatan dan zikir kepadanNya… Itulah kelemahan kita… Kita berdoa supaya ingatan kita tidak luntur atau alpa dalam keadaan apa sekalipun, moga kita tidak lalai… kerana mati tidak diberitahu!. Amin!

  17. Muhammad Yusoff Othman said:

    Jangan percaya sangat yg kiamat brlaku tahun 2012..kita x tahu..Allah je yg tahu bila ia berlaku..ha..ni 1 peringatan..kalau ade org ya ejek2 kita..kita sbr je..lagi bagus kalau kita berzikir…-Pelajar SMAP-

  18. Hani bt mukhtar said:

    sebab tu lah ,kalu ada pemimpin yg cenderung ke arah islam ,macam datok nik aziz kita kena sokong puak-puak ulamak ni..

  19. ina said:

    twu xpe..tdetik ati ak bile bace sume 2..
    thz sb menyebarkan bda nie..
    hrap ak x trus mlupakannya..
    n brubah lah ina..amin..

  20. yaya sari said:

    Assalamualaikum.
    Saudara Seagama Ku.
    Tanda DEKATNYA KIAMAT adalah dengan terutusnya Rasulullah SAW… Jangan guna akal lojik, pasti salah. Tanyalah Para ULAMA Pewaris Nabi SAW, bukan ulama yang bergelar ULAMA lewat SIJIL, Diploma, Ijazah..
    Yang penting, bukan soalan seperti apa saya diantara orang yang lalai. Kalau kita baca Sunnah Nabi SAW yang kian terabai dan diabaikan oleh Umat Islam sendiri, akan jelas kalau kita letakkan pengabaian tersebut ditangan kita sendiri.
    Yang pentingnya sekarang, janganlah kita terus berpegang dengan pendapat diri sendiri, atau mengetengahkan rasional befikiran. Haruslah kita meneliti perjalanan para salafussaleh dalam BERPEGANG dengan Sunnah Nabi SAW agar kita mampu terapkan dalam kehidupan kita.
    Contohnya Menyampaikan salam hanya kepada orang-orang yang dikenal. Kita buat ini. Kita cuma sampaikan salam assalamualaikum bila bertemu dengan teman, kawan, handai dan tolan yang kita kenali tidak pada orang yang tidak kita kenali. Jadi yang penting sekarang, kita tebarkan salam kepada siapa saja umat Islam [termasuk yang kita tidak kenal sekalipun] supaya sekurangnya satu sunnah nabi saw kita hidupkan dikalangan umat…
    Amar Ma’ruf Nahyi Munkar juga satu diantara Sunnah nabi saw yang terang dan jelas diabaikan.. Memang kita menghadapi masalah dalam beramar ma’ruf nahyi mungkar namun bagi yang berkesedaran, kita mulalah dari dalam diri kita, kemudian isteri dan anak, kemudian saudara mara kita betapa pentingnya mengamalkan amar ma’ruf nahyi mungkar…
    Wasallam

  21. yaya sari said:

    Wahai Saudara Ku.
    Marilah.
    Hidupkan sunnah nabi s.a.w. yang kian terasing dan diabaikan dalam kehidupan kita.
    Oleh kerana pengabaian ini, tidak diterapkan dalam kehidupan kita tetapi menghidupkan adat kehidupan jahiliyah dan seni kehidupan orang-orang barat, bencana kian melanda umat… Bermacam perkara yang memang kita tau pasti dan sering mendapat sambutan hangat baik berita radio, tv dan media cetak, FITNAH dihalalkan, UMPAT dihalalkan.. Ini gaya hidup bukan ISLAM… suapay kita selamat dari kemaruk Akhlaq yang kian merudum, apakah tidak elok kita renung sejenak, fikir akan hal diri kita, mana sunnah nabi saw yang benar-benar kita amal… supaya keselamatan dunia akhirat kita dapatkan, supaya pertolongan dan bantuan dari langit mula dirasakan semula seperti zaman Umat Yang Terbaik : Para Khalifah urrashidin dan pengikut-pengikut yang setia terus menjunjung dan mempertahankan sunnah serta melaksanakan dalam kehidupan ini. sekian terima kasih…

CommentLuv badge

プラダ ショルダーバッグ チェーン prada カナパ m プラダ 財布 メンズ 二つ折り プラダ アウトレット 九州 プラダ バッグ ホワイト プラダ ポーチ ピンク プラダ トートバッグ レッド プラダ 長財布 お花 プラダ 公式 イタリア PRADA ポーチ コピー prada 公式 バッグ プラダ カナパ ショルダー プラダ ポーチ ピンク リボン プラダ バッグ 迷彩 プラダ バッグ オレンジ プラダ リュック メンズ コピー プラダ 公式 店舗 プラダ キーケース prada ポーチ prada バッグ 激安
プラダ アウトレット 店舗 関西 プラダ キーケース コピー プラダ キーケース ピンクベージュ プラダ 長財布 l prada 財布 グリーン プラダ 財布 お花 prada カナパトート デニム プラダ バッグ ゴールド プラダ 長財布 秋冬新作 プラダ アウトレット フランス prada japan pradaプラダ バッグ プラダ バッグ ポシェット プラダ バッグ 丈夫 プラダ ショルダーバッグ 価格 プラダ トートバッグ br4372 プラダ トートバッグ デニム コピー プラダ カナパ 中古 プラダ アウトレット 九州 プラダ トートバッグ 価格 プラダ 長財布 ナイロン prada カナパ バッグ プラダ 財布 修理 プラダ バッグ ヤフオク プラダ ポーチ ハワイ プラダ 財布 長持ち プラダ 公式サイト 通販 prada バッグ ピンクベージュ プラダ バッグ ギンガムチェック プラダ カナパ ミニ コピー プラダ 財布 安い プラダ キーケース 価格 プラダ バッグ 紫 prada キーケース メンズ プラダ 財布 有名人 プラダ カードケース ピンク プラダ ショルダーバッグ ランキング プラダ 財布 人気色 プラダ アウトレット イタリア ローマ PRADA 財布 リボン 黒 prada saffiano fiocco キーケース プラダ 財布 アウトレット プラダ バッグ いくら プラダ バッグ v136 プラダ バッグ チェーン prada バッグ トート prada バッグ 楽天 プラダ リュック チェック プラダ 財布 メンズ 公式 プラダ 長財布 迷彩 プラダ キーケース グレー prada キーケース プラダ トートバッグ ベージュ プラダ カナパ 激安 prada 財布 正規品 プラダ キーケース リボン 黒 プラダ ショルダーバッグ 女性 プラダ 長財布 安い プラダ バッグ 丈夫 prada キーケース 黒 プラダ キーケース 新品 PRADA 財布 リボン ピンク プラダ ハンドバッグ 白 プラダ カナパ 直営店 プラダ トートバッグ 人気 プラダ ポーチ サイズ prada カナパトート プラダ バッグ 赤 プラダ 長財布 アウトレット プラダ バッグ プラダ 財布 丈夫 prada キーケース 値段 プラダ コインケース プラダ スポーツ ボストンバッグ プラダ カナパ 日本 prada バッグ パリ プラダ バッグ ジーンズ生地 PRADA ポーチ 値段 prada 財布 ハワイ prada 財布 プラダ 財布 ビジュー プラダ 財布 ピンク プラダ アウトレット フィレンツェ プラダ アウトレット prada カナパ ヤフオク プラダ 財布 白 プラダ 財布 ピンク プラダ 財布 メンズ 公式 la アウトレット プラダ prada カナパ プラダ 財布 一覧 プラダ ウエストポーチ 価格 プラダ 財布 ウィメンズ prada 公式 prada 財布 男性 プラダ キーケース 修理 プラダ コインケース 中古 アウトレットプラダ キーケー プラダ アウトレット ミラノ プラダ ハート ポーチ プラダ 財布 バイカラー プラダ アウトレット 財布 値段 プラダ 長財布 中古 prada バッグ 激安 プラダ キーケース 迷彩 プラダ ヴィトン 財布 プラダ 長財布 二つ折り プラダ 公式 イタリア プラダ アウトレット 財布 プラダ 公式 オンライン prada ポーチ レザー プラダ カナパ 免税店 プラダ ポーチ チェック プラダ カナパ ラージ prada ポーチ メンズ