By paddloPayday loans



1. Fadhilat mencium anak.

Ciumlah anakmu kerana pahala setiap ciuman itu dibalas dengan satu darjat syurga. Nisbah di antara dua darjat ialah 500 darjat. Syurga itu ialah sebuah kampung kesenangan, tiada masuk ke dalamnya melainkan orang yang menyukai kanak-kanak.

Barangsiapa keluar ke pekan dan membeli barang-barang dan kembali ke rumah dengan buah tangan untuk anak-anaknya, nescaya mendapat rahmat daripada Allah dan tidak diseksa di akhirat kelak.

Tahukah anda jika dibiasakan mencium anak sendiri, sifat mendera atau membantai serta memukul anak boleh dihindarkan? Dengan wujudnya sifat suka mencium anak, hormon dan bau anak kita itu akan sebati ke dalam otak kita sekaligus mesej yang mengatakan “aku sayang anak aku” akan tersemat terus ke dalam jiwa.


2. Fadhilat mencium suami.

Bila isteri salam dan cium tangan suami, maka gugurlah dosa-dosa kecil si isteri. Restu seorang suami tu penting dalam rumahtangga. Lagipun isteri juga akan dapat pahala. Suami pun mendapat pahala juga kalau dia kucup dahi isteri.

Ramai isteri yang tidak pasti waktu dan ketika bila mereka harus mencium suaminya. Sebenarnya bagi seorang suami, jika mereka sudah di biasakan dicium oleh isteri mereka tidak kira bila-bila masa pun… mereka cukup menghargainya. Dengan cara inilah hati dan jiwa mereka akan tertutup dengan godaan dari luar.

Sebab itulah ramai wanita yang memujuk rayu suami mereka supaya berhenti menghisap rokok. Jika suami mahukan nafas yang segar dari isterinya ketika dicium, maka perkara yang sama juga dimahukan oleh isteri mereka. Lagipun, Islam tidak menggalakkan sesiapa sahaja menghisap rokok.

Kenyataanya, apa yang berlaku hari ini ialah isteri hanya akan mencium suami bila suami hendak berjalan jauh/outstation/kerja di luar kawasan. Itu tidak cukup untuk menyemai benih sayang pada suami. Jika anda sebagai isteri terlalu sombong untuk mencium suami sendiri, jangan terperanjat pula nanti kalau suami anda rasa lebih di sayangi oleh wanita lain di luar sana. Jadi selalulah belai suami dengan ciuman dan juga pelukan.

Semua ini akan menambah rasa kasih. Hati yang panas juga boleh jadi sejuk. Boleh di praktik oleh si isteri apabila dia atau suaminya hendak pergi kerja dan balik kerja. Selepas solat dan ketika hendak tidur juga bagus di amalkan. Hikmahnya, redha suami akan sentiasa bersama isterinya.

Satu lagi perkara yang ramai isteri tidak sedar ialah tabiat tidur berbantalkan lengan suami. Hanya sedikit sahaja isteri yang tahu bahawa tidur berbantalkan lengan suami + dalam dakapan suami, boleh membuatkan hati suaminya luluh.

Benar.
Jika isteri sudah wangi sebelum tidur dengan rambutnya yang beraroma segar, suami pasti akan mencium rambutnya, dahinya dan juga pipinya. Bila ini berlaku, isteri juga akan mencium suaminya. Bukankah itu dapat menghalang suami dari mencari aroma baru di luar rumah?????

3. Fadhilat mencium isteri.

Mencium isteri juga merupakan ibadah. Islam memandang tindakan tersebut sebagai satu perkara yang baik, bahkan dapat memberikan pahala kepada suami.

Isteri pasti akan gembira apabila mereka selalu dicium oleh suami mereka. Hati yang gundah, bisa menjadi bahagia. Gelap kesedihan, bisa menjadi cerah dengan keriangan. Dilihat kepada Nabi, siri tauladan ini menjadi amalan harian Nabi SAW dikala bersama Isteri.

Tindakan Nabi itu tidak pernah diabaikan, hatta dalam bulan ramadhan sekalipun. Aisyah R.Ha ada meriwayatkan hadis:

كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يُقَبِّلُ فِي رَمَضَانَ وَهُوَ صَائِمٌ

Maksudnya;
“Rasulullah SAW sentiasa mencium aku dalam bulan Ramadhan, ketika itu Baginda SAW sedang berpuasa”

Hadis ini amat nyata lagi jelas, Nabi SAW tetap juga memberikan kasih sayang baginda kepada isteri tanpa mengira waktu.

Suami pula harus sedar yang dirinya juga harus berada dalam keadaan yang selesa dan wangi setiap kali hendak mencium isteri. Tabiat suka mencium isteri janganlah di pandang ringan, kerana Nabi juga mengamalkannya.

Mengapa?
Kerana cium itu tandanya sayang. Tapi kalau seorang isteri terlalu ego dan tidak membenarkan suaminya sendiri menciumnya… juga jangan terperanjat kalau suami masing-masing melepaskan rasa kasih sayang terhadap wanita lain yang lebih menghargai kasih sayang suaminya itu.

Hendak mencari lelaki yang pemarah memang ramai di luar sana, tapi hendak mencari lelaki penyayang… mungkin 1 dalam 100. Dengan keadaan lelaki yang semakin sedikit bilangannya di dunia ini… cubalah bayangkan.

Jadi jika anda sudah berkahwin dan memiliki suami yang suka mencium anda dan anak-anak anda, syukur alhamdulillah. Jika anda belum berkahwin TETAPI MENYEDARI bakal suami anda itu suka mencium orang yang mereka kasihi, tahniah dan bersyukurlah kepada Tuhan kerana anda bakal dikurniakan suami yang penyayang. Logiknya tanyalah pada diri sendiri… adakah anda ingin suami anda mencium anda ataupun perempuan lain di luar sana?????

Untuk para suami pula, jika anda adalah tergolong dalam suami yang rajin mencium isteri, syabas diucapkan. Memang harus anda berbuat begitu kerana rasa sayang pada isteri anda akan bertambah dari hari ke sehari.

Bayangkan setiap hari anda mencium isteri anda… sebelum kerja, anda menciumnya… pulang kerja pun anda menciumnya. Malah sewaktu isteri anda memasak di dapur pun, anda rangkul isteri anda dari belakang lalu menciumnya serta berkata… “saya sayang awak… dan terima kasih kerana menyediakan masakan untuk hari ini”

Di situlah datangnya bahagia ~~~

Kesimpulan:

Seeloknya amalkanlah budaya mencium ini ketika baru berkahwin/mendirikan rumahtangga. Kerana jika tidak di amalkan sekarang, agak kekok pula bila dah beranak-pinak nanti.

p/s: rugilah bagi mereka yang sudah berkahwin, tetapi rasa malu untuk mencium anak, suami…. juga isterinya sendiri….


Ingin beriklan? Maklumat lanjut di sini

Sudah 14 komen diberi. Giliran anda pula!

  1. zam said:

    Cium satu anugerah utk orag yg sudah berkahwin. Amalan cium pun dah dapat pahala.. cukup senang….

  2. akubiomed said:

    Siapa mahu sayang ketat-ketat? :-)

  3. Izwan said:

    rugi juga tak kahwin lagi..heh.. ;)

  4. ejoncb said:

    terbaik ijad!!! masa tulis ni ada imagine2 tak sape yg ijad nak cium pas kahwin tuh..hahahahaha

    betul lah, cium tu boleh buat rasa disayangi dan bertambah bahagia.. begitu juga tidur di lengan suami tu..——> ustazah saya cakap…hehe..:)

  5. Shaffik said:

    Yang dah kawin jer eh…yag belum jgn..lain jadinyer nanti

  6. Juan said:

    alamak, aku blom kawin, jeles la aku x dapat buat camtu

  7. zik said:

    yang belum kahwin, sabar2x… cium mak ayah pun boleh…

  8. aimannajmy said:

    Hehe ang tak sabaq nak kawin dah ka huhu..

  9. Dimana- mana ada kebaikan

  10. Dimana-mana ada kebaikan, asalkan kena pada Syariat.

  11. haniebaby said:

    salam kepada semua.alhamdulillah kerana adanya sisipan ini.terasa bersyukur sangat2 di atas wadah yang ditampilkan kerana barulah saya seolah-olah baru tersedar betapa bersyukurnya saya kerana dianugerahi seorang suami yang sentiasa mencium isteri dan anak-anaknya.percayalah sesungguhnya ia benar kerana kasih sayang antara kami seakan semakin bertambah dari ke hari kerana amalan ini.insyaallah.

  12. shaza lyana said:

    sedap x kalau nikah tetapi saya taknak nikah kerana saya takut suami saya pukul saya kerana tidak mendengar kata-katanya.

  13. Siti said:

    Salam, nak tanya tentang sejauh mana kebenaran mencium anak ketika tidur akan menjadikan anak itu degil seperti yang pernah dikatakan oleh Ustaz Ismail Kamus. Adakah terdapat hadis atau nas yang boleh mengesahkan kenyataan ini. TQ

  14. tq atas perkongsian yg sgt berguna

CommentLuv badge

プラダ ショルダーバッグ チェーン prada カナパ m プラダ 財布 メンズ 二つ折り プラダ アウトレット 九州 プラダ バッグ ホワイト プラダ ポーチ ピンク プラダ トートバッグ レッド プラダ 長財布 お花 プラダ 公式 イタリア PRADA ポーチ コピー prada 公式 バッグ プラダ カナパ ショルダー プラダ ポーチ ピンク リボン プラダ バッグ 迷彩 プラダ バッグ オレンジ プラダ リュック メンズ コピー プラダ 公式 店舗 プラダ キーケース prada ポーチ prada バッグ 激安
プラダ アウトレット 店舗 関西 プラダ キーケース コピー プラダ キーケース ピンクベージュ プラダ 長財布 l prada 財布 グリーン プラダ 財布 お花 prada カナパトート デニム プラダ バッグ ゴールド プラダ 長財布 秋冬新作 プラダ アウトレット フランス prada japan pradaプラダ バッグ プラダ バッグ ポシェット プラダ バッグ 丈夫 プラダ ショルダーバッグ 価格 プラダ トートバッグ br4372 プラダ トートバッグ デニム コピー プラダ カナパ 中古 プラダ アウトレット 九州 プラダ トートバッグ 価格 プラダ 長財布 ナイロン prada カナパ バッグ プラダ 財布 修理 プラダ バッグ ヤフオク プラダ ポーチ ハワイ プラダ 財布 長持ち プラダ 公式サイト 通販 prada バッグ ピンクベージュ プラダ バッグ ギンガムチェック プラダ カナパ ミニ コピー プラダ 財布 安い プラダ キーケース 価格 プラダ バッグ 紫 prada キーケース メンズ プラダ 財布 有名人 プラダ カードケース ピンク プラダ ショルダーバッグ ランキング プラダ 財布 人気色 プラダ アウトレット イタリア ローマ PRADA 財布 リボン 黒 prada saffiano fiocco キーケース プラダ 財布 アウトレット プラダ バッグ いくら プラダ バッグ v136 プラダ バッグ チェーン prada バッグ トート prada バッグ 楽天 プラダ リュック チェック プラダ 財布 メンズ 公式 プラダ 長財布 迷彩 プラダ キーケース グレー prada キーケース プラダ トートバッグ ベージュ プラダ カナパ 激安 prada 財布 正規品 プラダ キーケース リボン 黒 プラダ ショルダーバッグ 女性 プラダ 長財布 安い プラダ バッグ 丈夫 prada キーケース 黒 プラダ キーケース 新品 PRADA 財布 リボン ピンク プラダ ハンドバッグ 白 プラダ カナパ 直営店 プラダ トートバッグ 人気 プラダ ポーチ サイズ prada カナパトート プラダ バッグ 赤 プラダ 長財布 アウトレット プラダ バッグ プラダ 財布 丈夫 prada キーケース 値段 プラダ コインケース プラダ スポーツ ボストンバッグ プラダ カナパ 日本 prada バッグ パリ プラダ バッグ ジーンズ生地 PRADA ポーチ 値段 prada 財布 ハワイ prada 財布 プラダ 財布 ビジュー プラダ 財布 ピンク プラダ アウトレット フィレンツェ プラダ アウトレット prada カナパ ヤフオク プラダ 財布 白 プラダ 財布 ピンク プラダ 財布 メンズ 公式 la アウトレット プラダ prada カナパ プラダ 財布 一覧 プラダ ウエストポーチ 価格 プラダ 財布 ウィメンズ prada 公式 prada 財布 男性 プラダ キーケース 修理 プラダ コインケース 中古 アウトレットプラダ キーケー プラダ アウトレット ミラノ プラダ ハート ポーチ プラダ 財布 バイカラー プラダ アウトレット 財布 値段 プラダ 長財布 中古 prada バッグ 激安 プラダ キーケース 迷彩 プラダ ヴィトン 財布 プラダ 長財布 二つ折り プラダ 公式 イタリア プラダ アウトレット 財布 プラダ 公式 オンライン prada ポーチ レザー プラダ カナパ 免税店 プラダ ポーチ チェック プラダ カナパ ラージ prada ポーチ メンズ